Szörfsuli II. Perdülj, fordulj!


2005.07.12
Klikk ide!!

Forduló gyakorlása a parton

Szörfünkkel alapvetően két féle módon fordulhatunk meg. Széllel szemben (fordulás, vagy tackolás) és hátszélben (perdülés vagy hauzolás). E két alapvető manőver ismerete feltétlenül szükséges ahhoz, hogy bármilyen irányban meg tudjunk fordulni. A fordulást széllel szemben a Szörfsuli első részében már részletesen tárgyaltuk, most gyorsítsuk fel kissé a manővert.

Fordulás

Mindig széllel szemben hajtjuk végre, tehát szél felé vitorlázunk, és amikor a deszka teljesen szélbe fordult, akkor elölről megkerüljük a vitorlát, és elindulunk az új irányba.
Szörfversenyeken gyakran kell széllel szemben fordulni, ezért ezt a manővert a legrövidebb idő alatt kell végrehajtani.
A fordulást mi is felgyorsíthatjuk kellő gyakorlással.
Először élesen vitorlázzunk szél felé, majd fogjuk meg az árbochoz közelebb eső kezünkkel az árbocot, a vitorlát erőteljesen döntsük hátra, és húzzuk túl a szörf hossztengelyén. A szörfünk gyorsan szélbe fordul. Ekkor gyors mozdulattal lépjünk át a vitorla túloldalára, közben az árbocon cseréljünk kezet. Hátul lévő kezünkkel kapjuk el a baumot, és döntsük előre a vitorlát. A szörf orra ekkor gyorsan túlfordul, majd másik kezünkkel megragadva a baumot az árbocot előre döntve befejezhetjük a fordulást, és ezek után folytathatjuk utunkat a másik irányba.

Perdülés vagy hauzolás

Ezt a manővert hátszélben végezzük. Szörfünket először irányítsuk hátszélbe. Ehhez az árbocot döntsük előre, ahogy fordul a szörf, a vitorlát egyre jobban nyissuk ki.

Klikk ide!! Klikk ide!!
Perdülés

vagy hauzolás..

Amikor a szörf hátszélbe fordult, a vitorla teljesen merőlegesen áll a szörf hossztengelyére, a svert mögött kisterpeszben állunk. Ezen a holtponton tartva kell végrehajtanunk a vitorla átcsapását a másik oldalra. Vigyázzunk arra, hogy a szörf inkább forduljon kissé túl a széltengelyen, ellenkező esetben nem tudjuk átcsapni a vitorlát. Ezért az árbocot kissé tovább döntve a szörf orra túlfordul, ekkor az árbochoz közelebb eső kezünkkel megfogjuk az árbocot, és egy lendítő mozdulattal a szörf orra felett a másik oldalra perdítjük át a vitorlát. Ezért is nevezzük ezt a manővert perdülésnek. Miután a vitorla átperdült, az árbocon kezet cserélve fogjuk meg a baumot, és haladjunk az új irányba.
A hátszélforduló végrehajtása közben nagyon fontos, hogy vitorlánk mindvégig húzzon, tehát szelet kapjon, ellenkező esetben nem fog sikerülni a perdülés. A fordulást lábunkkal kissé felgyorsíthatjuk.

Különböző haladási irányok

Klikk ide!!

Félszél

Kényelmes félszéles-menet

Miután szörfünket már tudjuk kormányozni és minden irányba meg tudunk fordulni, fontos a haladási irányokkal is tisztában lenni.
A szörf haladási irányát mindig a szélhez viszonyítjuk. Így megkülönböztetünk negyed-, fél-, háromnegyed- és hátszeles szakaszokat.
A negyedszeles szakaszban széllel szemben vitorlázunk. A vitorlázónyelvben ezt kreutzolásnak vagy egyszerűen cirkálásnak hívják.

Klikk ide!!

Állítható árbocsín

Félszélben haladunk, ha szélre merőlegesen vitorlázunk. Széltől lefelé haladva következik a háromnegyedszeles vagy raum szakasz. Ebbe az irányba haladva érhetjük el a legnagyobb sebességet. A széllel azonos irányba haladva hátszélben vitorlázunk. Ez az irány a legkevésbé kényelmes és meglehetősen lassú. Általános szabály, hogy az árbocsínben az árboc kreutzban elől, félszélben középen, raumban hátul legyen.

A svert kezelése

Menet közben iránytól függően állítani kell a svert állásszögét. Ez nagymértékben befolyásolja a szörf menettulajdonságait.

Klikk ide!! Klikk ide!!
Kreuz

Félszél

Klikk ide!! Klikk ide!!
Raum

Siklás

A korszerű szörfön a svert felső része olyan kialakítású, hogy azt lábunkkal is könnyedén kezelhetjük. Általános szabályként elmondhatjuk, hogy széllel szemben mindig szükséges a svert használata, mert csökkenti az oldalcsúszást, ezért élesen tudunk szél felé haladni. Félszéltől lefelé egyre kisebb svertállás szükséges, síkfásban egyáltalán nem használunk svertet, ott a szkeg veszi át a svert szerepét. Hátszélben és hauzoláskor kifejezetten akadályozza a mozgást a leengedett svert.

Trapéz

Fejlődésünk érdekében egyre erősebb szélben kell szörföznünk. Az erős szélben a karjaink és vállaink gyorsan elfáradnak, ezért használjunk trapézt!
Trapézolásnál a baumról lelógó kötélbe akasszuk be a trapézkampót, így a testsúlyunkkal ellensúlyozni tudjuk a vitorla húzását.

Klikk ide!!

A trapéz beakasztása

Klikk ide!!

Trapéz-gyakorlat

Tanulók számára kezdetben gondot okoz a trapéz ki- és beakasztása, ezért számukra tanuláshoz a deréktrapézt ajánlom. Az sem mindegy, hogy hova kötjük fel a trapézzsinórt. A trapézkötél ideális helyét a következőképpen határozhatjuk meg. Gyenge szélben a vitorlát tartsuk meg a baumnál fogva, és keressük meg azt a pontot, ahol egy kézzel is könnyen egyensúlyban tudjuk tartani a rigget. Ez a hely a vitorla baumra vetített súlypontja. Ettől a ponttól jobbra-balra egy araszra kössük fel a baumkötelet. A kötél hossza akkor megfelelő, ha a rigget enyhén behajlított karral függőlegesen tudjuk tartani.
Ha ön a gyakorlatokat biztonsággal meg tudja csinálni 4-5 Bft. (20-40 km/ó) erősségű szélben, akkor funboard osztályba léphet!
Folytatjuk!

Szöveg: Tóth László, Fotók: Surf , Starboard Tóth László


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








19454
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz