SK Spotok a Kisalföldön


2017.10.13

Hamuliakovo/Samorin

Gyerekkoromban mindenfelől hallani lehetett a "Bős-Nagymarosi Vízlépcső", "Duna kör" meg "környezetvédők" kifejezéseket, de akkoriban elengedtem a fülem mellett ezeket. Nem gondoltam volna, hogy 40 év múlva mégiscsak meg kell ismerkednem a történettel, mivel a hegyeshalmi tó lezárása miatt kénytelenek voltunk alternatív vízfelületet keresni. Így jutottunk el a pár érdekes helyre (többnyire külföldön) a magyar-szlovák-osztrák hármashatár környékén. (korábbi leírásokban ld. többek közt Zicksee, Galánta spotokat)

A felduzzasztott folyókat szeretjük! Nem folyik, széles, kifújt szélben lehet rajta szörfözni. Ha megépült volna Nagymarosig a teljes rendszer, jópár alkalmas tó keletkezett volna a szlovák határon, így azonban csak a Bős (Gabcikovo) feletti felduzzasztott két kiszélesedett részt lehet használni. Ezek a csúnya szlovákok elterelték a Dunát maguk felé, a régi meder tulajdonképpen mint határfolyó jelképes maradt, illetve eregetnek még némi vizet a Szigetközben kanyargó Mosoni-Dunába. A duzzasztás eredménye a Samorin (Somorja) és Hamuliakovo (Gutor) mellett kialakult tározó. Google térképen érdemes tanulmányozni, a mellékelt fotókon a spotok és útvonalak jelölve.

Samorin: a keleti részen még nem terül ki a folyó eléggé, de bőven szörfözhető szélességű. Nyugati szélnél (ami északon általában erős) sideshore viszonyok, durva hullámok alakulnak ki odabent. Visszafelé a part mellett simul a víz. 5 bft-ig kényelmes, de ennél erősebb viharban még (light) wave szörfözés is szóba jöhet. Három részre osztható:



1. A keleti spot (Cilistov, Csölösztő) a Kormorán hotel mellett elhaladva közelíthető meg, van ugyan egy behajtani tilos tábla a gát előtt de a helyiek sem veszik figyelembe, a gáton átjutva már meg is állhatunk a vízparton. A túlparton mesterséges védmű van, nem tudom ott hogy lehet kimenni technikai problémák esetén. Visszajönni egyébként nem nehéz, minimális folyás (csak leálló szélben lehet észrevenni), magasságvesztés esetén a parton vissza lehet gyalogolni. A nyugati szél amúgy is az északi partra hoz ki. (északnyugati már nem!) Hajók néha jönnek, figyelni kell rájuk, lelassítanak és különben is a túloldal mellett haladnak.

2. A nyugati spot (Somorja, Samorin) a lóversenypályától nyugatra közelíthető meg (egy ideig Hamuliakovo felé kell menni), itt még szélesebb a víz, a hullámok kicsit rendezetlenebbek. Sokan szörföznek itt is. Van egy mesterséges sziget bent, ami mögött sík a víz, viszont messze van.

3. Hamuliakovo és a dunacsúnyi (Cunovo) duzzasztó felett kialakult egy újabb tó, mely szerintem a leghasználhatóbb, északnyugati, nyugati és délies szelekben is jó alternatíva. Más elnevezések: Hamuliakovo/Gutor, Kantina (pár évvel ezelőtt még kiváló büfé, szörfbolt és iskola is működött, innen az elnevezés).

Magyarország felől közelítve: Győr-Vámosszabadi/Medve határátkelő, a nagy Duna híd után közvetlenül kis lejárat jobbra, majd a gát mellett végig az 506-os úton Bácsfa (Bac) faluig. Itt az E575-ös útba csatlakozva elérjük Somorját (Samorin). Aki Cilistov felé menne, az az első körforgalomban balra megy, a többiek egyenesen. A második lámpánál (benzinkút, buszpályaudvar) balra, utána két körforgalomban jobbra. Ezután ágazhatunk le balra a 2. spothoz (bionic sphere, lovak), illetve egyenesen elhagyva a falut a következő település Hamuliakovo, egy jó hullámos úton keresztül. A temetőnél egyből balra menjünk, aztán egyenesen a gátig. Erre sajnos itt sem szabad legálisan felhajtani (bár senki sem szólt még miatta), mindenesetre a gát előtt jobbra föld/fű úton kell zötyögni másfél km-t hogy elérjük a Kantinát (30-40 km/h vállalható).

És akkor ott is vagyunk a parton, csúcsidőben sok kite-os is megjelenik. Hely viszont van, mert normál vízszintnél nagy szörfözhető terület van, ha meg (ritkán) leeresztik a vizet, a szörfösök mind eltűnnek, jórészt a kite-osok is. A medermélység még normál esetben is néhol (középen a hajózócsatorna előtt illetve a vízre szállástól nyugatra) sekély, leengedett víznél pedig kavicspadok jelennek meg, köztük használható, de combig érő "megaflat" területekkel. A meder sáros-kavicsos, de nem iszapos szerencsére. A víz nem látszik át, mégis tiszta marad a vitorla. Uszadék néha előfordul, illetve nyár végén hínár is. A hullámok 5 bft-ig kicsik, főleg a sekélyebb részek mögött síkvíz marad. Durva szélben persze megnőnek, és főleg befelé (jobb kéz elöl) elég sűrű "zakatolós" víz lesz, kifelé simább.
Elvileg a túloldalon Dunacsúnynál is meg lehetne állni, gyakorlatilag azonban a védművön kellemetlen a bemenetel, és (barátságos, magyarul beszélő) rendőri erők is büntetnek kb 20-50 eurora ha behajtani tilosba tévedsz.

Alapvetően biztonságos, barátságos benyomást kelt a hely, déli szélben vannak jobb és közelebbi spotok, hidegfrontnál és nyugati szélben viszont főleg ősszel nemigen van más alternatíva, mivel Zicksee rendszeresen kiszárad ekkorra, a Fertő északi része (Podo) pedig szeles ugyan, de elég kaotikus a víz.

Jó szelet
Slajder

 

 


Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








47084
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

89 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz