Szlalom tippek a bajnoktól - HUN5


2013.01.08

név: dr. Molnár Ákos
vitorlaszám: HUN 5
foglalkozás: vállalkozó
születési dátum: 1951.08.05.
mióta szörfözik: 1979.
versenyág: raceboard, szlalom, formula, speed
legjobb eredmények: 1999. Raceboard világbajnoki cím, Cseh Bajnokság Nove Mliny 1. hely, 1995, formula 42 VB 3.hely, 20 x magyar bajnok,
kedvenc szerelése most: nincs kedvenc, 2013-ban Loft / Starboard

Windsurfing.hu (WS): 2012-ben Te lettél a Magyar Szörf Bajnokság legeredményesebb szörföse. Te nyerted a Szlalom bajnokságot, a Formula bajnokságot és a Sebességi ranglistán is a 4. helyet szerezted meg, így az Összetett Magyar Bajnoki cím is a tiéd lett.

Egy korábbi, 2010-es interjúban már sok mindent megtudtunk rólad, most inkább arra vagyunk kíváncsiak, hogy mit tanácsolnál azoknak a szörfösöknek, akik versenyen még nem indultak el, de szívesen kipróbálnák magukat.

WS: A hazai viszonylatban mennyire számít a felszerelés egy versenyen, mennyire a testi felkészültség, szörf-tudás? Van esély a jó szereplésre egy régebbi cuccal is?

dr. Molnár Ákos: (dMÁ) Mindenkinek van esélye és biztatok is minden szörföst, hogy jöjjön el a versenyekre. Nem csak a megmérettetés miatt elsősorban, hanem a versenyeken nagyon sokat lehet tanulni, élvezetes a verseny, adrenalin növelő. Beállításokat, stílust, technikát, lehet ellesni és egy jó közösségben szörfözni sokkal élvezetesebb, mint egyedül róni a köröket.

Valóban mindegyik fontos a versenyen, amit felsoroltál. A felszerelésnél nem tartom nélkülözhetetlennek a legújabbat. Én is 2010-es felszereléssel mentem 2012-ben. Azt is érdemes tudni, hogy nem minden évjárat jobb az előzőnél! Sokszor a gyárnak nincs ideje letesztelni minden méretet, esetleg rossz a tervezés, így az újak lehet hogy lassabbak, vagy rosszabbul kezelhetőek az előző évieknél.

Home Spot - Fonyódliget

Bójavétel

Díjkiosztó 2012


A technika úgyszintén nagyon fontos, hiszen ha nem maradsz siklásban a jibe után, míg az ellenfelek siklással jönnek ki a fordulóból, már sokat vesztettél. Természetesen jó fizikai állapotban kell lenned, hiszen lehet hogy akár 5-6 órát is vízen vagy egy versenyen, és fáradtan sokkal többet hibázhatsz.

WS: Kezdjük a szárazföldön. Hogy döntöd el, hogy mit szerelsz össze?

dMÁ: Figyelem az előrejelzést, és nézem, hogy mi fúj a tavon. Ha egyértelmű, hogy csak a legkisebb vagy csak a legnagyobb vitorla fog működni, akkor csak egyet szerelek. Ha bizonytalan, akkor kettőt. Az összeeset (3db) nagyon ritkán szoktam összerakni, habár a profik szinte mindent felszerelnek. Én a hazai körülményekre tekintettel (szélleállásokra gondolok) inkább túlvitorlázom magam, tehát a lehető legnagyobbal megyek. Ezt gyakorlom az edzéseken is. Ez nagyobb arányban jobban bejön, persze ha bedübörög a szél, akkor nehezebben kezelhetővé válik, és lassúbb is egy szélhatár után, mint az ideális kisebb vityó. A simább vízen inkább a relatív nagyobb vitorlát preferálom, a hullámoson vízen a kisebb vitorla - és szkeg párosítással játszom.

WS: A rajtnál mi a taktika?

dMÁ: A jó rajtóra számomra nélkülözhetetlen. A pályán mindenki ellenfél, és próbálok tiszta széllel elrajtolni. A legjobb szél felöli oldalon rajtolni, de ha sokan tömörülnek ott, vagy lóg a rajtvonal (a szél felőli oldalon, a zsűrihajónál állnak sokan), akkor inkább a tiszta szeles helyet keresem, vagy a rajtbója közelében rajtolok. Szlalomnál lendületből indulok. A rajt előtt bemérem, hogy egy percnél kb. honnan kell indulni, és ahhoz igazítom a távolságot.

WS: Eljutottál az első bójához. Itt mire figyelsz?

dMÁ: Ha az élen érek az első bójához, (máris boldog vagyok) akkor az ideális íven próbálom venni a fordulót. Ha többen vannak előttem, akkor inkább nagyobbat kerülök, és lehetőleg siklásban tartom a deszkát. Sokszor van koccanás, így ha ebbe belekerülök, vagy előttem esnek, akkor az nagyon hátravetne. De ha be tudok vágni kockázatmentesen a bója és az ellenfelek közé, azt sem hagyom ki!

WS: Az előzésnek van taktikája, vagy csak simán elmész az ellenfeled mellett, ha tudsz?

dMÁ: Más a pályán, más a befutó előtt. Az ideális, (ha gyorsabb vagyok) felette elmegyek, alatta igen nehéz elmenni a zavart szél miatt. A befutónál, ahol esetleg van hely leejteni, ott lehet próbálkozni lee oldalról leejtve előzni.

WS: Mi alapján választod meg a felszerelésed? Végsebesség az első, vagy 2 vitorla között dönthet a súly, esetleg a megbízhatóság, kezelhetőség.

dMÁ: Ma már a különböző gyártók nagyon hasonló gyorsaságú eszközöket gyártanak, ez a nemzetközi versenyeken is látszik. A sebességi versenyekhez nincs külön felszerelésem, a szlalom motyóval megyek.
Próbálok olyan felszerelést választani, amely elsősorban gyors, tartós (hiszen nem egy évig használom), és jól kezelhető. A menő márkáknál is láttuk, hogy egy-egy évben elszúrnak valamit és törik az árboc, vagy felpuhul a deszka, vagy amit már említettem, lassúbb lesz a vitorla. Tehát a jó márka sem garancia, hogy a legjobbat veszed, ezért az új felszerelés választása is kockázattal jár.


WS: Mentális felkészülés.. Van nálad ilyen? Mit teszel a nyugalom érdekében?

dMÁ: Több évtizedes versenyzés után is felmegy az adrenalinom a rajt előtti percekben. A rajt után megnyugszom. A verseny előtt próbálom kizárni a feszültségkeltő tényezőket, de különös felkészülést nem végzek. A versenyek után átgondolom a hibáimat, és próbálom megjegyezni, hogy legközelebb ne kövessem el.

WS: Életed néhány emlékezetes versenye? Az idei legjobb verseny élmény? Baki, ütközés egy versenyen?

dMÁ: Rengeteg élményben volt részem a versenyzői pályafutásom alatt, de csak a régebbi interjúban elmondott raceboard VB-n elért első hely, a Cseh Bajnokságban elért szintén első hely ami kiemelkedik az emlékeim közül, hiszen az eredmény határozza meg a teljesítményedet.

Sok ütközésem is volt, pl. Viganjban egy szlovák sráccal ütköztem, akinek összetörtem a deszkáját és a boomját a formulázás első éveiben. Sokba is került, mivel én voltam a hibás, hiába jött a versenyző takarásból.
Az idei legkellemesebb élményem a siófoki szlalom verseny volt. Ott voltak a legjobb szlalomosok, és mind a három futamot megnyertem. Ugyan rengeteg futom visszalőttek, de ebben a három futamban jó szél volt a versenyhez.

Köszönjük az interjút és a tippeket!

Windsurfing.hu


Cimkék

Molnár Ákos     Raceboard     slalom    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








16971
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz