Speedloop


2004.10.16
Klikk ide!!

1. kép

Klikk ide!!

2

. kép

Klikk ide!!

3. kép

Klikk ide!!

4

. kép

Klikk ide!!

5

. kép

Klikk ide!!

6

. kép

Klikk ide!!

7

. kép

Klikk ide!!

8

. kép

Klikk ide!!

9. kép

Klikk ide!!

10. kép

Klikk ide!!

11. kép

Klikk ide!!

12. kép

Minden szörfös álma, hogy az ugrás megtanulása után az egyik leglátványosabb klasszikus légi manőverrel, a frontloopal vagy annak síkvizes változatával, a speedloopal vívjon ki magának elismerést, vagy növelje vele önbizalmát. Az előreszaltó már a ′80-as évek végén létezett, Cesare Cantagallinak köszönhetően, aki a világon először ugrotta meg a frontloop egyik változatát, a cheese rollt. Aki erre a manőverre vállalkozik, nemcsak bátorságból, hanem kitartó hibaelemzésből, azok javításából és mindenekelőtt kitartásból is jelesre kell, hogy vizsgázzon.

Először is a megfelelő felszerelés: Freestyle vagy wave vitorla, lehetőleg nem túl nagy méretű. Szintén freestyle vagy wave deszka, és megfelelő szél (4-5 Bft), ami azért fontos, mert éppen hogy siklásból nem lehet loopot ugrani, vagy legalábbis nagyon nehéz. Legyen egy kis erő a vitorlában, nem kell túlvitorlázni sem magad.

Alapfeltétel:
Siklás, papucsolás, valamint hogy a síma ugrás stabilan menjen, akár sima vízről is.
Előgyakorlatok:
Célszerű a vitorlatechnikát kis szélben a parton vagy vízben állva begyakorolni, csak riggel a kezünkben, deszka nélkül.
Először is a korrekt végrehajtás, utána, hogy mire érdemes figyelni az első próbálkozásoknál:

Speedloop technika:

1. Teljes siklásban kinézed magadnak a megfelelő hullámot, picit leejted a deszkát enyhe háromnegyedszélbe (lehetőleg ne negyedszélből ugorj el), amennyire bírsz (!) belelépsz a papucsokba (könnyen kirepül az ember belőle), valamint hullám előtt 5-10 méterrel kiakasztod a trapézt (hacsak nem egykezes loopra készülsz :) ). Ezenkívül vidd be a testsúlyt a deszka fölé, ne dőlj ki hátra, valamint fogj MINDKÉT kézzel hátrébb a bumon (1. kép).

2. Amint eléred a hullámot kezdd meg a sima ugrást. Tehát amint eléri a deszka orra a hullámot, leterheled a deszka végét, hogy meredeken fölfelé mutasson az orra (2. kép). Ahogy mész fel a hullámra, húzod az árboctalpat és kicsit az első lábad fölfelé, hogy még magasabbra ugorj. EKÖZBEN kell az első lépést tenni a loop felé: miközben a deszka hagyja el a hullámot (amikor még a vége a hullámon van, de már készülsz felhúzni a lábaid), előrenyomod a vitorlát! Ezt úgy éred el, hogy az árbockezed teljesen kinyújtod előre (a deszka orra felé), valamint a hátsó kezed magad elé viszed (kb. az arcod elé) és behajlítod! Az egész kézmozdulat olyan, mint amikor kis szélben leejted a felszerelést, vitorlakormányzással, csak energikusabb és gyorsabb (3. kép).

3. Amikor elhagyod a hullámot, jön a levegőbeli teendők sora :).
Először is, az időközben előrenyomott vitorla megindította a rotációt! Ha így maradnál, nyújtott lábakkal, csak egy fél- max. háromnegyed loop lenne belőle. Ahhoz, hogy FELGYORSÍTSD a rotációt, kell egy plusz impulzus. Ezt azzal éred el, hogy egyidejűleg, rögtön a felugrás után:
- BEHAJLÍTOD a hátsó lábad, erőteljesen és energikusan, mintha fenékbe rúgnád magad (4. és 5. kép)! Eközben az első láb is kissé behajlik, és húzza felfelé a luvkantnit (így elősegíti az emelkedést).
- A felsőtesteddel belecsavarodsz az ugrásba! Ezt úgy éred el, hogy a vállaid az eddig ferdén előrenéző pozícióból a vitorlával párhuzamos síkba hozod, tehát szinte "ráfordulsz" a vitorlára. Ezt a mozdulatot segíti elő a sokat javasolt, és hasznos VÁLL FELETTI HÁTRANÉZÉS is! Elnézel a hátsó vállad felett, így önkéntelenül is belecsavarodsz a fent leírt módon az ugrásba (5. és 6. kép). Ezzel párhuzamosan a hátsó kezed TELJESEN behajlik, szinte magadba húzod a bumot, míg az első kezed továbbra is teljesen kinyújtva tartja a vitorlát. A második mozdulatnál egyben össze is húzod magad kissé, és még egyszer mondom: vállak vitorlával párhuzamosak, váll felett hátranézni, és energikusan behajlítani a hátsó lábat, vityó továbbra is előrenyomva.

4. A fenti mozdulatokkal (2. és 3. pont) már rendesen megpörgetted a cuccot, tehát csak várni kell az eleinte fájdalmas leérkezést (7. kép). Ehhez maradj végig a fent leírt helyzetben (árbockéz nyújtva, bumkéz hajlított, hátsó láb behúzva, vállak párhuzamosak a vitorla síkjával, fej hátranéz a váll felett). Ha már jól megy a loop, és érzed a leérkezést, előtte húzd vissza kicsit a kezeket, és nyújts rá a lábaidra, hogy simábban landolj (8. kép). Eleinte viszont tartsd ki végig ezt a pozíciót, hogy maximálisan forogd ki a loopot.
5. Leérkezéskor meglehetősen durván fogsz becsapódni a vízbe (9. kép), de a forgást előidéző lendület a vízre érkezés után is hat, így könnyedén újra a deszkán találod magad egy sikeres speedloop után. Ha papucsokban maradtál és a vitorla végig kinn maradt, sikerült a speedloop (10. kép). Nincs más dolgod, mint hogy visszaakaszd a trapézt (11. kép), és ismét maximális sebességre gyorsíts (12. kép).

Leérkézés után nincs más dolgod, mint:
1. Eleinte fájdalmaid enyhülésére várva elemezni, hogy mit nem csináltál (láb behajlítás vagy hátranézés), illetve ha csináltad, mit és miért nem csináltad elég AGRESSZÍVEN és ENERGIKUSAN. Az egész mozdulatsor gyors és erőteljes!!!
2. Kicsit később, mikor már ki tudod forogni, és papucsokban maradsz, feljebb nyomod a vityót (ami végig kinn maradt a vízből) és wasserolsz.
3. Még később, mikor már továbbsiklasz belőle, csak örülni kell, és nézni, hol ugrod a következőt. Amikor már jól megy a loop, nem kell háromnegyedszélből ugrani, jó félszélből is indítani, csak az előbbi esetben könnyebb kiforogni.

Ami a leírást illeti, azért írtam a kettes pontba a vitorla előrenyomását, mert így lehet a leggyorsabban kiforogni a loopot. Ha csak a levegőben kezded el az előrenyomás és lábbehajlítás, stb. által kiváltott forgást, NEM FORDULSZ ELEGET kis szélben és tanuláskor. Azonban az, hogy így ugord a loopot (már felugrás közbeni rotációindítással), némi tapasztalatot feltételez. Ezért az első néhány próbálkozásnál a következőkre érdemes figyelni:

- Ugorj fel az egyes pontban leírt előkészületek után, és szedd össze az összes bátorságod! Az első próba elég félelmetes és bevállalós.

- Ezután a levegőben nyomd előre a vitorlát (első kéz nyújt, hátsó behajlít) és nézz el hátra. Ha emellett és a halálfélelem mellett marad még a lábhajlításra is energiád, az szuper, de eleinte úgyis esés lesz a vége!

- Miután leérkeztél, az első próba után, valószínűleg csak negyedet vagy jó esetben felet fordulsz, tulajdonképpen a levegőből csinálsz egy schleudert. Ez fájni fog! De nem szabad feladni. Ha kitartóan gyakorolsz, a loop hamar az "alapmanőverek" kategóriába fog soroltatni, és lehet gondolkozni a spockon vagy egyéb haladóbb manővereken.

Képek és videó: PanoArt (Molnár László)
Rider: Horányi-Névy András, HUN-999
Szöveg: Horányi-Névy András, F2 - Arrows


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








53695
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz