Zöldfoki-szigetek: Szél, sóbánya, szörf


2004.08.13
Klikk ide!!
E11 Bjorn Dunkerbeck - Aerial

Klikk ide!!

E11 Bjorn Dunkerbeck - Cutback

Björn Dunkerbeck és barátai, a The Search project keretein belül látogattak el a Zöldfoki-szigetekre. A szigetek tele vannak jobbnál jobb szörfös helyekkel, mégis viszonylag ismeretlen helynek számítanak a szörfösök körében.

A Zöldfoki-szigetekre a legrövidebb úton Madridból juthatunk el; innen közvetlen járat repül a szigetekre. A Sal szigetén található Amilcar Cabral repülőtér leszállópályája, meglepő módon olyan hosszúságú, hogy akár egy űrrepülőgép is vígan leszállhatna itt. Innen egyenesen szállásunkra hajtottunk. A szörfös barangolást szem előtt tartva, választásunk a legjobb fekvésű és legjobban felszerelt szállodára, a Hotel Morbalezára esett Santa Maria-ban.
Az első napokban szél ugyan nem fújt, de – a helyiek nagy örömére – érkezésünkkel visszatértek a hullámok! Szél hiányában ajánlatos a Punta Leme előtti partszakaszt választani (mindössze öt percre a hoteltól), ahol kettő-három méteres vízfalak fogadtak minket. Három nap után az időjárás előjelet változtatott és a szél érkeztével a hullámok tűntek el, így szlalomfelszereléssel szálltunk vízre 7,5 négyzetméteres vitorlákkal.
Ötvennapos túránk alatt mindössze hat napot kellett várnunk, hogy a legendás Punta Preta-i hullám- és szélüzem beinduljon. A túra főszereplőinek – Josh Angulónak és Björn Dunkerbecknek – most aztán tényleg alkalma nyílott, hogy bizonyítsák, miért ők foglalják el idén a világbajnoki dobogó első két fokát. A helyiek elmondása szerint egy-egy nyugati, észak-nyugati hullámfront három napig tart. Ez be is jött, három nap elteltével a hullámok sajnos egyre kisebbek lettek.

Klikk ide!!

Off the lip - Magyar Pirate (Qcséber) deszkával

Éppen a gyengeszeles és hullámmentes napokra találták ki a sárkányszörfözést. A sport fókuszpontja a Zöldfoki-szigeteken az úgynevezett Shark Bay-ben (magyarul Cápa-öbölben) van, ahol kis csapatunk óriási szárnyalásokba kezdett. Akinek mindehhez nem fűlött a foga, az visszatért Punta Pretába, ahol – a szélcsendben – csodálatos, jobbra törő hullámokkal ismerkedhetett. Szinte már a második otthonunkká vált Punta, ahol két hét után beköszöntött a második szeles-hullámos ütközet: a három méteres hullámokon, 5,8-as vitorlákkal hasítottunk. Az itteni hullám egyetlen ponton törik, ezért akár kétszáz méteres tiszta hullámszakaszok is képződhetnek. Mindezek ellenére ne hanyagoljuk el Punta veszélyeit, ugyanis a nevezetes törési pont környékén pengeéles lávakövek lapulnak, így szigorú büntetés jár annak, aki ezen a részen hibázik. Tartalék árboc és vitorla ajánlatos!

Table Top - Pirate deszka

Szélcsendes napokon érdemes kirándulni, a fantasztikus lávasziklák lenyűgöző kontrasztot adnak a kéklő Atlanti-óceánnal együtt. A barátságos helyiek spanyolul, portugálul beszélnek és persze a lokális „creoulo” nyelvet is bírják. Indogermán nyelvekkel itt nem sokra megyünk. Pedra do Lume látványossága az egykori sóbánya. A település az óceáni átkelések idején játszott főszerepet, amikor az itt bányászott sóval tartósították az útra kelő tengerészek ellátmányát. A bánya az óceánparttól úgy két kilométerre, egy vulkánkráter gyomrában fekszik, ahova a dagály idején ömlik be a víz. A medencében rekedt víz sótartalma akkora, hogy még a száz kilós Björn is könnyedén a vízfelszínen lebegett anélkül, hogy akár egy mozdulatot is tett volna. A tizennyolcadik napon – mikorra is már a kisujjunkban volt a környék összes nevezetessége – hajnalban ismét szép hullámok vártak minket Punta Pretában. A délelőttöt egy reggeli koronázta meg a Hotel Morabeza teraszán, ahonnan belátni az egész öblöt.
A már megszokott módon, három nap elteltével ismét eltűntek a hullámok Puntából, így újfent szlalom-felszerelésünkhöz fordultunk. Először 7,2-es, majd 8,2 négyzetméter nagyságú vitorlaóriásokkal próbálkoztunk ott, ahol általában három méteres hullámok gördülnek. Aki a legtökéletesebb szlalom kondíciókat keresi, az vegye az irányt Lionshead vagy Monta Leao felé. Az itteni csúcsról az egész tájat belátni, aminek fotósunk is örült, hiszen újabb beállításokból készíthetett fotókat. A huszonharmadik nap estéjén windszörfös partit rendeztek Josh és Björn tiszteletére, hogy a helyi szörfösök élőben találkozhassanak a két hullámlegendával. Másnap Bahia de Mordeira felé vettük az irányt – még mindig szlalom -, hogy Björn letesztelhessen néhány új vitorlát.
Punta do Sino partja előtt – nem messze Punta Pretától – a hullámok ugyan csak másfél méteresek, csakhogy pontosan a hullámok közepén egy zátonyra futott kétárbocos vitorlás fekszik, ami igencsak szívdobogtató téma egy fotósnak. Björnnek nemkülönben volt az, mivel a pórul járt hajó vantnijai a mai napig életveszélyesek. A harminchetedik napon egy másik kuriózumhoz is szerencsénk van, mégpedig egy kiadós esőzés képében, ami decemberben a Zöldfoki-szigeteken ritka jelenség. Az egész napos esőzés miatti szünet után kiéhezve vetettük magunkat ismét Punta Preta hullámaira. Totális szélcsend volt ugyan, de a tökéletes simaságú egy-két méteres hullámok ideálisnak bizonyultak egy kezdő számára. Nem így a Palmeiras közeli hullámfalak, amelyek semmilyen hibát nem tolerálnak és kíméletlenül a lávakövekre vetik a tapasztalatlanokat. A kimerítő nap végén ellátogattunk Odjo d’Agua településére, ahol a helyi tengeri életspecialitásokkal pótoltuk az elveszített energiát.

Klikk ide!!

Itoma Fiúk - Qcséber deszkával

Klikk ide!!

Forward loop - Qcséber deszka

A negyvenegyedik napon új fordulatot vett zöldfoki körutazásunk. Délután a Estrenalova nevű hajón találtuk magunkat, amely egykoron garnélarák-halászat eszközeként szolgált. A csaknem egy napos hajóút elteltével egy másik sziget, Tarrafal kikötőjébe érkezünk, ahol – a hajnali órák ellenére – barátságosan fogadott minket két vendéglátónk, Max és Imre. Az elkövetkező egy hetet, a Magyarországon csak „Itoma Imiként” ismert magyar szörfös katamaránján töltöttük. A rövid éjszaka után még feltankoltunk a közeli halászfaluban mivel szárazföldet és civilizációt messze elkerültük a hajóút során.
Az irány San Pedro volt, amelynek hasonló nevű öblében horgonyoztunk le. Az amúgy is erős szelet egy partközeli völgy még jobban felerősíti, másik vendéglátónk, Max Haider szerint a tízes szél itt nem ritka vendég! Néhány óra szörfözés után továbbálltunk és Mindelo szigetét céloztuk meg, amelynek öblei elképesztő színekben játszanak. Az egykori kolóniák óvárosán végighaladva az ember úgy érzi, hogy a történelem irányával ellentétesen, visszafelé lépdel az időben.
Ha besokallunk a szörfözéstől, érdemes elhajózni Santo Antao szigetére, amely a zöldfoki szigetcsoport – stílusosan szólva - legzöldebbje. Gyalog is mehetünk a Pico de Cruz nevű hegycsúcs felé, de a lustábbakat minibusz viszi egészen a legmagasabb pontig. A kilátás grandiózus. Számunkra nem csak a látkép volt az, hanem az időközben megerősödő szél erőssége is, így gyorsan visszatéptünk a partra. Björn nem vesztegette az időt; 7,2-es majd 6,2-es vitorlát húzott és lehetősége volt az új 5,8 négyzetméteres speed-vitorla tesztelésére is. A hely potenciálját látva elgondolkoztunk azon, hogy Santo Antao lehetséges helyszíne lehet a szörfös gyorsasági rekordkísérletnek (World Speed Sailing Challenge – Cs. Z.). Az erős szelet kihasználva Björn úgy határozott, hogy átkel a Sao Vincente-i csatornán. Az erős észak-keleti szélnek köszönhetően a mutatvány mindössze tizenkét perc elteltével véget ért. Csakúgy, mint ötven napos túránk a Zöldfoki-szigeteken. Sajnos.
Végezetül álljon itt néhány száraz adat, amelyek hasznosak lehetnek egy sikeres szörftúrához. Csak a betájolás végett: a szigetek 560-820 kilométerre fekszenek Afrika nyugati partvonalától. A 4035 négyzetméter kiterjedésű szigetvilágban cirka négyszázezer bennszülött és hétszázezer külföldi él, köztük amerikaiak, franciák és portugálok. Az 1975-ben függetlenné vált Zöldfoki-szigetek hivatalos nyelve a már említett portugál és a creoulo. A klímát döntően az észak-keleti irányú passzát határozza meg, míg az esős időszak július végétől november elejéig tart. Praia, a főváros átlaghőmérséklete huszonnégy fok körül van, a páratartalom pedig hatvan százalékos. További információt a www.caboverde.com internetes címen kaphatunk.

Fotó: Reinhard Müller
Szöveg: Victor Couto Mena
Fordította: Császár Zoltán

Aqua Magazin


Starboard 23

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








83467
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz