Steelpunk 8290 interjú


2015.07.30

Nagyon ritka a magyar fejlesztés a szörf világában. Talán-talán erre emlékszik még az, aki egyáltalán ilyenre emlékszik. Ezért is friss (és véres) hús a Steelpunk 8290 hazai csapata, csakúgy, mint a megoldásuk (4SW) a papucsrögzítésre. A srácokkal egy meteorológiai baklövés miatt (Mily meglepő és szokatlan 2015-ben, igaz?) a hazai pályájukon, Fertőrákoson találkoztunk, szélcsendben (de így legalább tudtunk beszélgetni) és kánikulában, sajtos-tejfölös lángoshegyek és párás poharú gyöngyöző rizlingfröccsök árnyékában.*

TM: Szóval, mi ez az izé, mire való?

GP: Ne hívd izének, van rendes neve: 4SW. Ejtsd „forszdábljú”.  Ez egy lehetőség, hogy papucsonként négy darab csavarral rögzítsd a deszkádra a papucsokat. Méghozzá olyan deszkán, ami papucsonként csak két darab csavart enged.



TM: És mire jó a papucsonkénti négy csavar? Miért kell?

GP: Kétszer olyan erős lesz a papucs-deszka kapcsolat. Nézd, ha a kétcsavaros rögzítésnél eltörik egy csavar, már használhatatlanul lifeg-lefeg a papucs. Egyrészt pocsék dolog így kievickélni a partra, másrészt meg utána kiműteni a beletört csavart az inzertből. Négy csavar esetén kétszer nagyobb keresztmetszet veszi fel ugyanazt az erőt, a törés esélye felére csökken. Ja, és ha négyből törik egy, nincs túl nagy baj. Valamint nem fordul el a papucsvég. Még kemény switchmeneteknél sem. Pedig akkor csavarodna rendesen.



GB: Tudjuk-tudjuk, van a Cobrának a gyári ATP-je (Anti-Twist-Plug), de őszintén: a semminél is kevesebbet ér, használhatatlan.

GP: Van még pár előny, például a deszka élettartama megnő, ugyanis kevésbé gyilkolja a papucscsavar az inzerteket, két csavar esetén jobban eloszlik rajta az erő, ami a papucsokon át hat rájuk. Vagy ha már kinyírtál egy inzertfuratot, akkor szerencsés esetben nem kell elbúcsúzni attól a pozíciótól, ilyesmi. Most csak a legfontosabbakról volt szó, van még pár, leírtuk az introban.

TM: A custom deszkáknál, meg néhány gyárinál amúgy is papucsonként négycsavaros a gyári rögzítés.

GP: Ez igaz. És az is igaz, hogy ez jelentéktelen kisebbsége a deszkamennyiségnek.

GB: És igen, azt is tudjuk, hogy a 2016-os Skate végre annyi „Innovation”, meg „CAD”, meg „Most Advanced Technology” után az első papucsoknál is duplacsavaros lett, de hol volt az előző években ez az előremutató innövésön?

TM: Honnan jött az ötlet?

GB: Elég sokat szívtunk használt deszkákkal, meg az inzertjeikkel. Az előző tulajok kinyírták az inzerteket az eszetlen be-, és kicsavargatással, nem megfelelő menetkialakítású csavar használatával, vagy például túl hosszú csavarral szépen kibökték az inzert alját és ott vidáman szivárgott a testbe a víz. Meg a dupla csavar az igazi. Már akkor is forogtak és tekeredtek rendesen a papucsvégek, még mielőtt rajtunk is – jó pár év késéssel – kitört a szviccsmánia. Hát még utána…

GP: …borzasztó, borzasztó különben, hogy mennyire sz@rnak rá! Egyrészt a felhasználók, akik ész nélkül tekergetnek, aztán csodálkoznak, hogy 3 tekerés után már nem tart a csavar. És az külön fáj, hogy a szörfcenterekben – ahol értő és lelkes emberek dolgoznak, akik abból is élnek, hogy egy-egy deszka meddig fut náluk - is elektromos csavarhúzóval barmolják szét a friss inzerteket. Pedig pár alapvető szabályt betartva a termoplasztikus anyagokba való csavarokkal is elég sokáig lehet húzni. Másrészt a Cobra. Semeddig nem tartana és alig járna plusz költséggel papucsonként négycsavaros rögzítést tenni az ÖSSZES deszkára…

GB: …vagy lemásolni a Flikka megoldását, metrikus inzertek és csavarok, persze duplán…

GP: …ja, igazán az lenne a végső és legjobb megoldás, és hidd el, könnyen megoldható, műszakilag igazán nulla feladat.

TM: A homok nem teszi tönkre a metrikus konstrukciót?

GB: Dehogynem, mert ahol szörfözöl, ott aztán tényleg semmi víz nincs, hogy le vagy kimosd a homokot. Nem hiszem, hogy a hiányzó know-how a baj, inkább az, hogy akkor nem mennek tönkre a deszkák, aztán nem lehet vetetni újat, aztán akkor mi lesz a céggel…

TM: Az ötletről beszéltünk…

GB: Elnézést a kitérőért. Szóval azon tanakodtunk, hogy kéne már valami jó megoldás a Cobra deszkáinkra, hogy ne forogjon el a papucsvég, ne jöjjön ki a csavar…

GP: …aztán csak jött az ötlet. Jó pár proto után azt mondtuk, oké ezt már lehet tesztelni. Pont kapóra jött Csipet (GB) szezonja Karpathoson. Azt beszéltük, ha ott kibírja a napi használatot folyamatos SW-Kono gyakorlással és 4.2 átlag vitorlaméretre jó széllel, akkor érdemes vele foglalkozni.




GB: És kibírta.

TM: Segített valaki?

GP: Direkt módon senki, inkább indirekt. A nevelés meg az attitűd. Apu gépészmérnök és ezermester, tőle tanultuk, hogy ha valamit jól meg kell csinálni, azt csináljuk meg magunk, az a tuti. Nem lehetünk neki elég hálásak ezért. Ő tanította azt is, hogy ki lehet és ki is kell cseszni a rendszerrel. Nem szabad elfogadni a piac vagy a társadalom ránkkényszerített normáit, ésszel és tudással meg lehet találni azokat a lehetőségeket, hogy betartsunk a multiknak meg a vízfejeknek. Ja, és a család (a műhely gépparkja például) meg a haverok/ismerősök is sokat segítettek, tanáccsal, ötlettel, ATP gyűjtéssel (vau1111, Hi-Surf, CM Karpathos – Anemos), fényképpel Horesz), ilyesmi. Ezekben az is benne van, hogy a párom átnézte az angol szövegeinket, apu a leglehetetlenebb időpontokban is elment postára feladni az expressz küldeményeinket, stb. Ja, meg hogy egyesek hagyták magunkat rábeszélni a tímrájderkedésre. :) És persze ne felejtsünk téged, nagyon nagy király vagy, hogy segítesz ebben az egészben.

GB: Meg hát a Cobra is segített, hogy ilyen hulladék konstrukcióval jön ki évek óta. Amiről azt hazudják, hogy azért jó a papucsonkénti két csavar, mert az emberek szeretnek játszani a papucsbeállításokkal és így kényelmesebb. Ezt a dumát… A copywriterük elég jó! Ha nem lett volna így, akkor most nem lenne 4SW és Steelpunk 8290 sem. Hűűűű, itt Soproni is van, akkor ezt megiszom az összes balfékre a Cobra-nál. (GB kezében egy doboz Soproni szisszen.)

GP: Nagyon haragszom rájuk, a monopolhelyzetük meg a lustaság miatt évek óta semmi igazi fejlesztés nincs. Ide-oda tologatják a litereket, de a papucsrögzítés ugyanolyan szar, évek óta. Pedig nem kéne feltalálni a Victor Fernandez Lopez viaszát, csak bevált dolgokat alkalmazni. Szóval nincs fejlesztés. Csak a grafikákban. Csak az új. A sok kis gülüszemű boci meg veszi a három-négy-kituggyamennyi éves shape-et, csak azért, mert idei grafika van rajta. Köcsögök. Hátha attól jobban megy majd a… Most várod hogy valami király manővert említek?

TM: Aha.

GP: …halse. Elképesztő. Amúgy is rengeteg pénz ömlik a világban rossz helyre: olimpiák például, okostelefonok kismillió ki nem használt funkcióval, közben meg szakadozik a vonal országon belül, még életerős emberek nyugdíjba vonulásának finanszírozása, sok szar, mind arról szól, hogyan tudnánk magunknak álságosan renyhébb és kényelmesebb lustább életet biztosítani, de az igazan hasznos fejlesztésekre se idő, se pénz. Például itt fogunk megdögleni ezen a sárgolyón, mert felélünk minden tartalékot, az emberes űrutazás nem érdekel senkit, de az, hogy Risztov Krisztián mekkorát ugrott távolba az olimpián, az megy. És bele a pénz is.

GB: Pedig képzeld el, hogy egy holdméretű földszerű bolygón hova katapultálna el egy Sw-Kono kiugrás. Nézd meg például ezt a Sopronit. Fű alatt négydecis lett. Minden elromlik… Lehet, hogy váltani kéne Kőbányaira.

TM: Megint elkanyarodtunk a témától. Lesz ebből pénz nektek?

GP: Nem. Nem lesz. Túl underground és viszonylag bonyolult felszerelni. Az első nem baj, ha valami mainstream lesz, úgyis elveszik belőle a lélek. A másik – lehet furán hangzik, de - nem a mi hibánk. Ezt így lehetett legjobban megoldani. Persze, ha valakinek jobb megoldása van – ami nem kizárt egyáltalán – hajrá! Ha jobb, mint a miénk, használni fogjuk.

GB: Különben sajnálatos, mert funkcióját nézve ez egy fasza termék. Stabil rögzítést ad, strapabíró. A marketing meg az eladás nem érdekel minket, van más munkánk, megélünk belőle. A 4SW-t akkor is megcsináltuk volna, ha 100%-ig tudjuk, hogy veszteséges lesz.


TM: Szóval akkor teamridereket sikerült már találni?

GP: Aha. Parlagh Gábor (vau1111), Jandl Norbert, Balz Müller és mi magunk.

TM: Mit fizettek nekik?

GB: Egy sört. Persze fejenként.

TM: Balz Müller elég nagyágyú. Hogyan jött a képbe?

GP: Megkerestük, küldtünk neki egy protót és tetszett neki. Mázli, hogy nem duplacsavaros deszkával megy.

TM: Lesz több teamrider?

GB: Ennyi is drága. :) Waveszörfösök közül is kéne valaki, de még nem sikerült senkit befűzni. Pedig próbáltuk.

TM: A Facebook oldalatok csak angol nyelven elérhető. Mit menőztök ezzel?

GP: Furán hangzik, de nem volt sokkal nehezebb angolul megcsinálni, mint magyarul. A munkahelyemen az időm 10%-át használati utasítások gyártásával töltöm, sajnos. A sablonos sablonok ugyanazok, csak írni kell. Angoltanár párom átnézte a Warranty-t meg az Intro-t. A Manualra nem maradt ideje, mert pont megszületett a kisfiunk. Szóval az a mi technikai angolunk csak. Amúgy meg aki használni akarja, de csak magyarul (szuahéliül, japánul, stb.) beszél, az is simán megérti, hogy miről van szó. És így elég volt egyszer megcsinálni.

TM: Mi a munkamegosztás a cégen belül?

GP: Mondjuk inkább így, hogy „cégen”. Tudniillik nem akarunk menőzni. :)

GB: Peti (GP) a tervezés részét nyomja, én meg a gyártást. Történelmi és gazdasági okok miatt alakult így.  Az ötletek feleslegeit én nyesegetem le, meg ésszerűsítek, hogy egyáltalán valahogy le tudjuk gyártani.




GP: Ja, aztán ha valami így sem megy, megkérdezzük aput.

TM: Lesz valami más termék is?

GB: Gyök, meg talán hosszabbító, meg olyan apróságok, amik általában szétmennek és sokkal jobbat lehet összehozni némi kreativitással.



GP: Ja, a gyökkel már voltak tesztmenetek, bocsánat tesztszezonok, de az eredmény nem volt teljesen meggyőző. Fejben kész van, csak meg kéne csinálni az új protót. Csak időnk nincs rá.

GB: Hát igen, vízen is kell lenni.

TM: Mióta szörföztök és melyik eredményetekre vagytok a legbüszkébbek?

GP: Kábé 2000 óta mindketten. Nekem az az eddigi legnagyobb sikerem, hogy már mindegyik vitorlám alsó szemébe 5 másodpercen belül úgy be tudom fűzni a hosszabbító kötelét, hogy sehol nem tekeredik, vagy keresztezi egymást. Csipet (GB) hosszas tanítgatása után.

GB: Sikerült eljutni oda, hogy már az esetek legnagyobb százalékában a menetiránynak megfelelően rakom be a szkeget a deszkába.

TM: Kedvenc szörfös hely?

GB: Karpathos, Devils Bay, a sziklás félszigetnél, meg Fertőrákos a nádasnál.

GP: Én nem tudok – ne nevess!!! – Cabo Verde és Fertőrákos között dönteni. De Karpathost is nagyon szeretem.

TM: Kedvenc étel?

GB: Kolbász.

GP: Kovászos uborka.


TM: Kedvenc szörfös csaj, legjobb mell?

GP: Szörfös csajokból Alice Arutkint választom, a legjobb mell pedig egyértelműen a páromé.

GB: Én még keresem. Azért egy Arrianne Aukes naptár nem lenne rossz az eszterga fölé, csak akkor meg sok lenne a törött kés, meg elrontott munkadarab.

GP: Affene! Mindegyikünké alliterál rendesen. :)

TM: Kedvenc zene?

GB: Következtess a cégnévből. Mindkét tag jelentése fontos. Még a 80-as évek elektronikája is jöhet.

A csapat @ Soma Bay – balra GB, jobbra GP



A Steelpunk 8290 4SW-ja kizárólag a windsurfing.hu webshopjában kapható.


 


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








71390
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz