A képen egy
szlalom szkeget láthatunk! |
Ha egy vitorlás elveszti a kormánylapátját,
teljesen használhatatlanná válik. A szörffel előfordulhat,
hogy víz alatti szárnya ugyan megvan, mégis átmenetileg
teljesen irányíthatatlan lesz. Ennek okát és a szörf víz
alatti szárnyának, a szkegnek a fontosságát vizsgáljuk
cikkünkben.
A modern funboardok, melyeket siklásra terveztek már nem
rendelkeznek a deszka közepe táján található sverttel, erre a
nagy sebességnél nincs is szükség, hiszen a nagy sebességgel
való haladáskor csak a deszka hátsó harmada ér a vízbe. Az
első nagy szériában készülő szörfök, a windgliderek és
hasonmásai mai szemmel egészen kis méretű szkeggel
rendelkeztek, az előre haladást a nagyobb méretű svert
biztosította. A modern, svert nélküli funboardokon viszont a
szkeg feladata már kiemelkedő, hiszen minden hidrodinamikai
erő azon koncentrálódik.
A szörfösök komoly figyelmet szentelnek arra, hogy
szörfdeszkájukat milyen szkeggel használják az adott
helyzetben. Attól függően, hogy milyen a víz felülete, milyen
a szél erőssége, milyen stílusban szeretnének szörfözni,
mindig más szkeg használata ajánlott.
A jó szkegek azonkívül, hogy a szörfös által választott
területen megfelelően működnek, kivétel nélkül rendelkeznek
egy nagyon fontos tulajdonsággal: nem "spin-outolnak"?!
Lamináris áramlás: Réteges áramlás, az adott testet körüláramló közeg rétegei egymással párhuzamosan, különböző se-bességgel haladnak. Legnagyobb a testtől távoli, legkisebb a testtel érintkező rétegek sebessége. A közegellenállás kicsi. A spin-out lehetséges okai: Turbulens áramlás: a közeg rétegei nem párhuzamosan áramlanak, örvények keletkeznek, így megnő a közegellenállás. Kavitáció: alacsony nyomású közeg-ben a folyadékok forráspontja csökken, megindul a buborékképződés. A közegsűrűség csökken. |
A spin-out egy nagyon érdekes, a vitorlázók
számára ismeretlen jelenség, mely a deszka farának
menetirányból való kitörését, kicsúszását jelenti. A
szörfösnek ilyenkor olyan érzése van, mintha a deszka faráról
letört volna a szkeg, a deszka hirtelen irányíthatatlanná
válik, teljesen megszűnik a vitorla húzását ellensúlyozó
hidrodinamikai erő.
A spin-out megértéséhez egy kis elméleti fejtegetésre,
alapszintű áramlástani ismeretekre van szükség. A szkeg
ugyanúgy, ahogy a szörfvitorla, szárnyprofilként funkcionál.
A bernoulli egyenlet szerint az áramló közegben a nyomás és a
sebesség összege állandó. A szárnyprofil egyik felén a
részecskék gyorsabban áramlanak a közegben, itt szívás, a
másik oldalon pedig nyomás alakul ki. A vitorla esetében a luv
oldalon van a nyomás és a lee oldalon van a szívás, a szkeg
esetében ez ennek ellensúlyozására értelemszerűen fordítva
alakul ki.
A szkeg keresztmetszete a vitorlával ellentétben ugyan
szimmetrikus, de mivel a deszka néhány fokkal mindig a
kívánthoz képest eltérő irányba sodródik, a szárnyprofilt
ferdén éri a vízáram, a vízrészecskék így eltérő mértékben
görbült pályán áramlanak körülötte. A vitorlánál fellépő
aerodinamikai erők megegyeznek a szkegnél fellépő
hidrodinamikai erőkkel. A közeg sűrűsége jelentős az erők
nagysága szempontjából, ez a magyarázata annak, hogy egy 30
cm-es szkeggel könnyedén lehet egy 6.0 m2-es vitorlát
ellensúlyozni.
A spin out kialakulásakor hirtelen megszűnik az előbb leírt
felhajtóerő, a deszka fara hirtelen elcsúszik, a szörftest
keresztbe fordul. Az áramlás leszakadásának két fő oka lehet:
a túl nagy sebesség miatt kavitáció alakul ki, vagy túl nagy a
szkeg és a vízáramlás közötti állásszög és turbulencia
keletkezik, leszakad az áramlás.
A modern szkegek a repülőgép szárnyaihoz hasonlóan képesek
olyan módon deformálódni, hogy erősen terhelt állapotban is
magukon tartják az áramlást. A szkegek ezen a téren való
fejlesztésében nagy szerepet vállalt a 90.-es évek elején
Molnár Ferenc is, aki az F2 cég fejlesztőmérnökeként a
spin-out csökkentésére olyan szkegeket dolgozott ki, melyek
megfelelően rugalmasak voltak ahhoz, hogy az áramlás által
megkívánt módon deformálódjanak.
A víz alatti uszonyok fontos tulajdonságai: a belépő él állásszöge, a profilvastagság (a szkeg keresztmetszetének vastagsága), a profilmélység (a szkeg szélessége), a szkeg hossza, keménysége, és rugalmassága.
|
Minél vastagabb a víz alatti uszony
profilja, annál nagyobb áramlási szögnél alakul ki a lamináris
áramlás, ami azt jelenti, hogy vastagabb keresztmetszetű
szkeggel hamarabb lehet a szörföt siklásba hozni, továbbá jobb
lesz a kreuzolási és manőverező képessége is. Hátránya
viszont, hogy a nagyobb közegellenállás miatt alacsonyabb lesz
a végsebesség.
Ha egy szkeg vékony profillal jelentkezik, a szörffel
gyorsabban tudunk haladni, de azt nehezebben tudjuk siklásba
hozni, és valamivel tompábban tudunk vele haladni.
A szárnyprofil mélysége, azaz a szkeg szélessége is
befolyásolja a menettulajdonságokat: minél szélesebb a szkeg,
annál kisebb áramlási sebességnél siklásba jön a szörf,
nagyobb áramlási szöget elbír, azaz jó a kreuzolási képessége
is. Hátránya, hogy a lamináris áramlás viszonylag hamar
leválik, azaz hamarabb előfordulhat a spin-out.
(Összefoglalva: rövid, széles freestyle szkegek elvileg jók a
korai megsiklásban, nem túl nagy sebességű kreuzban, viszont
nagyobb sebességnél spin-outolnak)
Az említettek ismeretében már érthető, hogy miért használnak a
szörfösök különböző felhasználási környezetben különböző
formájú szkegeket.
A Formula Windsurfing felszerelésekhez óriási, 65-70 cm-s
szkegeket használnak, ami érthető, ha figyelembe vesszük hogy
óriási, akár 12,5 m2-es vitorlák erejét kell ellensúlyozniuk.
A Formula Windsurfing versenypályákon erős kreuz-szakaszok is
vannak, a nagy és egyenes szkeg használata az egészen éles
menetet is megkönnyíti.
A gyorsasági és a szlalom szörfözéshez használt szkegeknek már
kisebb a mérete, ami részben a kisebb méretű vitorláknak,
részben pedig a nagyobb sebességnek köszönhető, továbbá a
maximális sebesség érdekében általában 3 szélben / félszélben
haladnak a szörfösök, így arra sincs szükség, hogy a szkeg
kiemelkedő kreuzolási képességgel rendelkezzen. Formájuk
egyenes, profilmélységük, profilvastagságuk alacsonyabb,
hiszen esetükben a maximális végsebesség és nem a korai
megsiklás illetve a jó kreuzolási képesség a fontos.
A freeride szkegek a nagyközönség számára készülnek: azok a
szörfösök akik szeretnének gyorsan menni, de az is fontos
számukra, hogy kényelmesen és könnyen tudjanak kanyarodni. A
freeride stílusra tervezett víz alatti szárnyak így a szlalom
szkegekkel ellentétben görbített végűek, és nem olyan kemények
mint a szlalomra vagy speedre tervezett változataik.
Horányi-Névy András - Balatonfenyves, 2005 okt. |
Hopp,
itt is látszik a (wave) szkeg:) És ha |
A freestyle szörfözés egyre nagyobb tömegeket vonz, a 90.-es évek végén tapasztalható megjelenése óta folyamatosan és gyors ütemben fejlődtek az erre a területre specializált felszerelések is. Ebben a stílusban gyakran előfordul hogy a deszka irányt vált a levegőben, a deszka sokszor csúszik a menetiránnyal ellentétes irányban, a spin-out nem jelent akkora problémát mint a szörfözés sebesség-orientált ágaiban. A freestyle szkegek rövidek, profilmélységük és vastagságuk magasabb, mivel a manőver-orientált szörfösnek a korai megsiklás és a jó kreuzolási képesség fontosabb mint a kiemelkedő végsebesség.
A wave-szörfözésnél a szkeg legfontosabb
feladata a kiemelkedő fordulékonyság. A wave szkegek rövidek
és erős ívben hátrahajlítottak, aminek köszönhetően a szkeg
súlypontja a lehető legközelebb kerül a tövéhez. A szörfösnek
ilyen szkeggek könnyebb a hullám alján visszafordulni és újra
felmászni a hegyre.
A szkegek keménysége is változó, ennek főleg a formula
szörfözésnél van jelentősége. A versenyzők gyakran váltogatják
a megegyező hosszúságú de eltérő keménységű szkegjeiket. A
puhább szkegekkel könnyebb szörfözni, azok ugyanis jobban
csökkentik a vibrációt, de kreuzolási képességük rosszabb. A
hullámosabb, zavarosabb vízfelületen a versenyzők általában a
puhább szkegeket választják, hiszen ilyenkor a keményebb
szkeggel nagyobb a spin-out esélye.
A spin-out a szörfösök egyik legnagyobb ellensége, nem
véletlen, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő szkeg
kiválasztására. A vitorlázás terén sajnos a víz alatti uszonyt
nem lehet sűrűn cserélgetni, de a svert mélysége például
folyamatosan állítható.
Ahogy korábbi cikkeinkben, itt is megtalálhatjuk a szörfözés
és a vitorlázás közötti párhuzamot, lévén, hogy a víz alatti
áramlások, szárnyprofilok minden téren ugyanúgy működnek. Az
uszony mélysége, szélessége és vastagsága a szörfhöz hasonlóan
jelentősen meghatározza a hajó menettulajdonságait is. A
rohanógépeknek mély, de keskeny és vékony, a jó kreuzoló
képességű cirkálóknak pedig igen hosszú, de nem annyira mély
kíljük van.
Matto
Szakértő: Magyary-Kossa Zsolt
Az írás egyes részei egy korábbi érdekes cikkből származnak:
Az Őrült Spin-Out - Tóth László - Szörfmagazin - Petőfi
rádió
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...